Cuprins
Cum alegi cel mai bun ATV? Ce funcții și caracteristici trebuie să aibă ATV-ul potrivit nevoilor tale? Citește ghidul nostru și alege informat.
Nu este nici motocicletă și nici mașină, dar are un motor care poate concura cu ambele. ATV-ul este un vehicul pe 4 roți fiind foarte popular în special printre cei tineri și printre amatorii de senzații tari.
ATV-ul este un vehicul dedicat condusului off-road, fiind foarte potrivit pentru terenurile foarte accidentate, precum drumurile de țară sau traseele prin păduri. De la modelele utilitare până la cele sport de competiție, poți găsi o variantă de ATV potrivită pentru aproape orice vârstă.
Dacă vrei să afli unde au găsit alți cumpărători mulțumiți cel mai bun ATV, dar și cum poți alege cel mai bun ATV, citește cu atenție următoarele informații importante.
Top 3 ATV-uri recomandate
De ce să alegi cel mai bun ATV?
Cel mai bun ATV este vehiculul perfect pentru terenurile accidentate. Având roți mari, ridicate și suspensii foarte bune, acesta poate să meargă fără probleme peste drumuri neasfaltate sau chiar nepietruite, pe pante mari și drumuri cu multe denivelări.
Este perfect pentru a petrece timp în natură și, în mod sigur, îți poate livra doza de adrenalină pe care o dorești. Un alt avantaj al vehiculelor ATV este faptul că există variante sigure și pentru copii. Astfel, aceștia își pot consuma astfel energia și se obișnuiesc cu națiunea de condus.
De la variante utilitare folosite pentru deplasările la ferme sau în păduri, până la variantele sport dedicate competițiilor, poți găsi un ATV perfect pentru tine.
Cum alegi cel mai bun ATV
Dacă te-ai hotărât că ai nevoie de un ATV, trebui să știi că nu este o idee bună să alegi unul oarecare. Chiar dacă acesta este funcțional și de calitate, dacă nu adaptezi tipul de ATV la nevoile tale, nu îl vei folosi la potențialul maxim.
Cum poți alege atunci ATV-ul potrivit? Este important să știi ce tip de ATV este potrivit pentru tine, care sunt caracteristicile tehnice pe care trebuie să le împlinească, precum și alte aspecte importante.
Oferta de pe piață foarte bogată poate să îți facă alegerea mai grea, mai ales atunci când nu ești foarte bine informat. Pentru a te asigura că faci o alegere în mod responsabil, consultă cu atenție acest ghid de cumpărături pe care l-am alcătuit pentru tine, în care vei regăsi toate criteriile importante de selecție.
Mai mult, la final am pregătit o listă cu cele mai bune modele de pe piață, care sunt disponibile acum la cel mai avantajos raport calitate/preț.
Iată de ce anume trebuie să ții cont.
Tipuri de ATV
ATV-urile se împart în mai multe categorii, în funcție de cine le poate conduce, performanțele și forma acestora, precum și terenurile pentru care sunt destinate.
Principalele modele sunt cele pentru copii, cele entry-level, utilitare și modele sport. Indiferent de varianta aleasă, asigură-te că alegi un model cu tracțiune integrală, 4×4, pentru a putea circula prin noroi fără a rămâne împotmolit.
ATV pentru copii
Modelele pentru copii sunt, de regulă, mai mici, mai ușoare și mai ieftine decât cele pentru adulți. Aproape toate sunt destinate pentru joacă și activități recreaționale cu familia, dar există și modele pentru concursuri care vor avea un motor mai puternic.
Mărimea motorului variază de la 50cc la 125cc. Modelele de 50–70cc (centimetrii cubi) sunt potrivite pentru copiii de până în 12 ani, în timp ce variantele mai mari sunt recomandate copiilor între 12-16 ani.
ATV Entry-level
Aceasta este următoarea clasă de modele de la cele pentru copii în ceea ce privește dimensiunea și prețul. Această categorie mai este denumită și „recreațională”. Sunt perfecte pentru oamenii care nu au mai condus niciodată un vehicul offroad.
Un alt grup de persoane care preferă acest tip de ATV sunt cei care au o înălțime mai mică decât media, și cei care preferă să conducă la viteze normale.
Motoarele acestea au o capacitate între 125cc și 250cc cu transmisie automată. Pornirea se face de la buton și este una ușoară, iar suspensiile sunt reglabile, astfel încât poți adapta înălțimea ATV-ului la condițiile de drum.
ATV utilitar
Un ATV utilitar este, prin definiție, dedicat sarcinilor grele cum ar fi căratul unei remorci pline sau împingerea unor utilaje agricole. Acesta este motivul pentru care aceste ATV-uri au devenit atât de populare pentru persoanele care dețin mult pământ agricol.
De asemenea, ATV-urile utilitare sunt folosite și de un număr mare de industrii, organe de poliție, precum și de către vânători, pescari și amatori ai campingului.
În trecut, motoarele de pe acest tip de ATV erau lente, dar puternice, și aveau un nivel limitat de ajustare a suspensiilor. Acum însă, acestea sunt confortabile și chiar distractive. Acestea sunt capabile să facă față cu brio drumurilor cu noroi sau cu pietre. De asemenea, au o tracțiune foarte bună.
Mai mult decât atât, nu este ceva neobișnuit ca un ATV utilitar să fie echipat cu dotări suplimentare precum: cutie pentru depozitare, prize electrice auxiliare, faruri detașabile, sistem de suspensie independent pe spate, și motor cu răcire cu apă.
În ceea ce privește motorul, ai de ales între unul electric și unul pe motorină. Alegerea este bine să o faci în funcție de sarcinile pentru care vei folosi ATV-ul. Spre exemplu, unui vânător care nu va solicita foarte mult ATV-ul și care nu vrea ceva zgomotos pentru a nu speria prada, îi va fi mai practic un ATV utilitar cu motor electric.
Pe de altă parte, un agricultor care vrea să atașeze un plug sau o remorcă la ATV, va alege un ATV cu motor diesel deoarece acesta are o rezistență și o putere mai mare.
ATV Sport
Vehiculele din această categorie au fost construite cu un singur obiectiv în minte: pentru distracție! Aceste modele au, de regulă, motoare energice, suspensii rezistente la drum lung, sunt relativ ușoare și sunt foarte ușor de manevrat, atât pe trasee convenționale, cât și pe pistele pentru concurs.
Acestea sunt cele mai bune modele dacă vrei să faci scamatorii cu ATV-ul, cum ar fi săriturile, loviturile suprafețelor tari, virajele bruște și condusul pe roțile din spate.
Spre deosebire de varianta utilitară, ATV-ul sport, are o formă mai dinamică, mai sportivă, un design care a fost gândit pentru competiții.
De obicei, aceste vehicule au un sistem de 5 viteze și ambreiaj. Asta le face mai greu de condus, decât modelele automatizate. Pe termen lung însă, cu cât vei învăța să controlezi mai bine vitezele în avantajul tău, cu atât vei fi un competitor mai bun în curse.
Capacitatea motorului poate varia între 250cc și 700cc, iar unele modele sunt dotate cu marșarier. Dotările suplimentare care apar în cazul modelelor utilitare, nu mai apar aici.
ATV hibrid: utilitar+sport
Aceasta este cea mai populară variantă ATV de pe piață. Aici se combină puterea de muncă a unui ATV utilitar cu caracteristicile sport ale unui ATV de performanță. Datorită flexibilității lor, aceste vehicule sunt disponibile într-o gamă variată de modele, și sunt cele mai vândute.
Practic acestea sunt ATV-uri utilitare cu un motor mai bun și mai rapid, și suspensii mai bune, sau poți spune că sunt modele sport cu portbagaj și cârlig de remorcare.
Partea cea mai bună este că le poți folosi atât pentru muncă, cât și pentru distracție după bunul plac.
Capacitatea motorului
Așa cum probabil ți-ai dat deja seama din comentariile de mai sus, capacitatea motorului se exprimă în centimetri cubi, în forma abreviată cc.
Există motoare cu unul sau cu doi cilindrii. Capacitatea motorului însă va fi mereu redată pentru un cilindru. Dacă este vorba de unul cu două cilindrii, atunci valoarea se aplică în mod cumulativ.
Sfatul specialiștilor este să alegi motorul în funcție de experiența ta. Așadar, pentru un copil este bine să alegi un motor cu o capacitate cât mai mică. Cu cât motorul va fi mai puternic, cu atât va fi mai greu de controlat, și riști ca copilul să nu se descurce sau să se accidenteze.
De asemenea, un motor, cu cât este mai mare, cu atât este mai greu de întreținut. În cazul modelelor utilitare, vei putea găsi motor și de 800cc, iar motoarele ATV-urilor sport pot ajunge chiar și la 1000 cc. Totuși, nu te grăbi să cumperi un model cu un motor foarte mare, decât dacă ești foarte sigur pe abilitățile tale de a conduce acest vehicul.
Cutie manuală sau automată
La fel ca mașinile, și ATV-urile pot avea cutie automată sau cutie manuală. Care este cea mai bună? Depinde de cine folosește ATV-ul.
Pentru copii și începători, se recomandă modelele care au cutie automată. Astfel aceștia vor putea să conducă ATV-ul fără a se gândi la faptul că ar trebui să schimbe vitezele, și nu vor fi incomodați de acest pas extra pe care trebuie să îl facă altfel.
Pe de altă parte, modelele cu cutie manuală, sunt mai ușor de manevrat decât cele cu cutie automată, tocmai datorită faptului că ai posibilitatea să controlezi motorul.
Aceste modele au de regulă 5,6 viteze, și le găsești pe toate modelele sport și modelele utilitare. Asta deoarece se presupune că aceste modele vor fi mai mereu folosite pe terenuri foarte accidentate și pante mari, caz în care este nevoie să ai posibilitatea de a ajusta puterea de tracțiune a motorului.
În plus, atunci când participi la curse, măsura în care cunoști când și cum să schimbi vitezele te poate ajuta să fii mai rapid și să câștigi.
Suspensiile
Suspensiile pot fi de două tipuri, semi-rigide sau independente. În general, cele mai multe ATV-uri sport și de mare performanță sunt dotate cu suspensii semirigide în timp ce cele mai multe modele hibrid (sport-utilitar) au suspensii independente, același fiind cazul și celor utilitare.
Sistemul de suspensii independent adaugă greutate și preș vehiculului, de aceea este găsit rar la modelele pentru începători și pentru copii.
Cu un sistem de suspensii independent fiecare roată de pe spate se mișcă independent de cealaltă, exact ca roțile din față.
Atunci când trece peste obstacole mari, sistemul independent va ține ATV-ul mai echilibrat și mai stabil decât dacă ar fi avut un ax drept. Atunci când coboară pe pistă, un sistem independent de suspensii oferă o coborâre mai lină. Dezavantajul apare în viraje.
Frâne
Majoritatea ATV-urilor de azi au un sistem de frâne pe disc. Acestea au o putere de oprire mai bună, au o durabilitate mai mare, și reacționează mai bine într-un mediu noroios și umed.
Iarna nu trebuie să îți faci griji că discurile vor îngheța, în timp ce, cele pe tambur pot reține apă care va îngheța atunci când vehiculul nu este folosit.
La începuturile ATV-urilor, doar modelele de înaltă performanță erau dotate cu frâne pe disc, dar acum marea majoritate a celor utilitare și sport sunt dotate cu un astfel de sistem de frâne.
Cost și producători
Prețul pe care îl vei plăti va varia în funcție de dimensiunea ATV-ului, precum și de puterea motorului. De asemenea, dacă acesta are dotări extra, va trebui să plătești în plus pentru acestea.
De regulă, este bine să nu investești foarte mult în primul ATV, deoarece ești în perioada de acomodare, și, dacă nu îți va plăcea, ești liniștit știind că nu ai investit mai mult. Chiar dacă îl vei revinde, oricum nu îți vei recupera toți banii, deci este mai bine să nu riști din prima.
Prețul mai poate fi influențat și de brand, iar recomandarea specialiștilor este să ții cont de producător. Unul cunoscut care și-a făcut o reputație bună va vrea să mulțumească clienții și va produce mereu la standarde înalte.
Astfel ai mai multe șanse să alegi un produs de calitate. Printre cele mai populare de pe piața din România sunt: Yamaha, Honda, Polaris.
Concluzii
Îți recomandăm să cumperi cel mai bun ATV online. Aici vei găsi mai multe modele și unul va fi cu siguranță pe gustul tău. În plus, poți profita de ofertele speciale și de reduceri, care sunt mai frecvente online.
Bineînțeles, poți să îți dai seama dacă este bine sau nu să comanzi un produs verificând și părerea celorlalți cumpărători, și poți să returnezi produsul în 14 zile dacă nu ești mulțumit.
Acum că ai la dispoziție toate aceste informații, ești gata să alegi cel mai bun ATV.
Cel mai bun ATV: recomandări
Analizând oferta existentă, ținând cont de părerile cumpărătorilor și de sfaturile de mai sus, vă recomandăm în continuare câteva modele de ATV-uri care oferă un raport calitate/preț excelent.
1. ATV CF Moto X8 Euro4 2019
CFMoto X8 este un ATV 4×4 modern cu dotari complete proiectat pentru cele mai variate sarcini utilitare si de recreatie in medii offroad.
X8 este echipat cu un motor cu 2 cilindri in V, SOHC, in 4 timpi, cu 8 valve, racit cu lichid, de capacitate 799.6cc care dezvolta o putere de 62CP.
Franele hidraulice cu discuri duble fata si single spate asigura o oprire in conditii de siguranta si control.
Transmisia este automatica CVT si ATV-ul este echipat cu functionalitatea de selectare a modului 2WD/4WD
2. ATV Nitro Akp Warrior 150 cmc
Frana hidraulica fata – Suspensie S cu bomba si reglare.
Dual sport de evacuare – Amortizoare S-optica.
Semiautomatic + reverse – Sistem de alarma cu 2 x control de la distanta.
Anvelope 8″ – Linie de urgenta oprire la spate
Pornire la rece pe ghidon – Limitator de viteza.
150 cmc motor 4 timpi singur cilindru de aer racit – 15 HP – V-Max 70 km / h.
Cutie de viteze automata + inversa.
3. ATV NITRO Renegae 124cmc
Motor: in 4 timpi , 124 cc, racire pe aer.
Putere Motor: 15CP.
Viteza maxima: limitata la 50km/h, fara limitator 70km/h.
Transmisie: 4 trepte, semiautomatic, ambreiaj automat.
Mers inapoi, transmisie pe lant – Intinzator Lant.
Inchidere centralizata.
Frane: hidraulica pe spate, 2 x tamburi fata.
4. ATV Electric KXD M5E 800W
Model : MA M5 Eco – Motor : 36V Electric.
Putere : 800W , 36V – Trepte Viteze : 19 Km/h , 15 Km/h , 11 Km/h.
Greutate : 35Kg Net , 42Kg Brut – Sarcina Maxima : 85Kg.
Anvelope : 4.10 – 6 | 13 x 5.00 – 6 – Frane : Frane pe Disc.
Timp de incarcare : 2-4 Ore – Baterie : 3 x 12V 12Ah
Inaltime scaun de la sol : 520 mm – Distanta de la scaun la picior : 350mm.
Garda la sol : 170mm.
5. ATV KXD 4timpi 125B – 001
Cilindree: 125 cc – Tip motor: 4 timpi racire aer – Putere: 4.3 kw / 6500 rpm.
Transmisie: automata 1 viteza fata + 1 viteza spate – Transmisie finala: lant si pinioane.
Pornire: electromotor baterie 12v 4 ah
Viteza: 35 km/h
Greutate: proprie 77 kg Maxima autorizata: 150 kg
Sistem franare fara: actionare pe cablu tambur.
Sistem franare spate: actionare hidraulica disc.