Un altfel de blog.

Cum sa te feresti de tepele asiguratorilor RCA?

asigurare-rcaCum sa te feresti de tepele asiguratorilor RCA? Nu putine au fost cazurile in care asiguratii sau pagubitii au fost pacaliti de asiguratori sau chiar de brokerii de asigurari. Soferii trebuie sa acorde atentie sporita si sa fie cu ochii in patru atunci cand inchie o polita de asigurare auto obligatorie. La fel si intampla si in cazul soferilor care au fost loviti si urmeaza a fi despagubiti de asiguratorul masinii ce a cauzat dauna. De cele mai multe ori asiguratorii vor invoca diverse motive si vor folosi tot felul de tertipuri pentru a nu achita reparatia.

Voi oferi in randurile de mai jos explicatii clare despre cum sa te feresti de astfel de cazuri.

Cum sa te asiguri ca polita RCA oferita de broker este acoperita?

Este simplu, in primul rand verifica brokerul unde inchei polita. Acesta trebuie sa fie autorizat de catre ASF (autoritatea de supraveghere fiscala) fosta CSA (comisia de supraveghere a asigurarilor).

In momentul incheierii politei, clientul trebuie sa primeasca polita cu cartea verde si chitanta doveditoare a platii, cea din urma fiind foarte importanta! Polita poate fi anulata oricand iar in lipsa chitantei, clientul ramane pagubit de broker. La cinci zile dupa incheiere politei se poate verifca online in baza de date CEDAM valabilitatea acesteia. In cazul in care nu rezulta valabila, te poti indrepta impotriva brokerului.

Caror aspecte trebuie sa le acorzi atentie si ce trebuie sa stii atunci cand esti victima unui accident pentru a nu fi pagubit de catre asigurator?

Este stiut faptul ca la noi in Romania, anumiti asiguratori fac tot posibilul sa nu despagubeasca. Acest lucru poate fi evitat destul de usor daca tii cont de anumite chestii.

Accidentele se pot solutiona fie pe cale amiabila sau de catre parti la Politie. In niciunul dintre cazuri nu esti obligat sa mergi la sediul asiguratorului pentru ca acesta sa constate dauna, asiguratorul este cel ce trebuie sa se deplaseze la fata locului.

Solutionarea pe cale amiabila poate fi facuta doar atunci cand sunt maxim doua vehihule implicate si nu exista victime. Daca exista victime sau un nr mai mare de doua autovehihule implicate, este obligatorie prezenta unui agent de politie.

In cazul solutionarii pe cale amiabila, pentru deschiderea dosarului de dauna sunt necesare urmatoarele documente:
– formular amiabil completat corect de ambii soferi implicati
– copie dupa polita RCA a autoturismului ”vinovat”
– copie dupa taloanele ambelor masini implicate in eveniment
– copie dupa permisul auto al soferului vinovat
– copie a buletinului propietarului masinii ”vinovate”
– copie a contractului de vanzare cumparare a masinii ”vinovate”

In cazul unui eveniment solutionat de politie, lucrurile se schimba putin. In acest caz, actele necesare sunt mai putine (talon, permis, buletin si copii a politelor RCA) si vor fi necesare doar la sediul politiei.

Politia va elibera o nota de constatare intocmita de un agent, nota de constatare ce va deservi mai apoi la asigurator pentru pornirea dosarului de dauna.

Motivele invocate adesea de asigurator pentru a nu achita sau deschide dosarul de dauna

Atunci cand constatarea s-a facut amiabil, asiguratorul nu are nici un drept sa ceara soferului victima copie dupa permisul auto sau macar prezentarea acestuia. Daca conducatorul detine permis, il are suspendat, expirat etc este strict treaba politiei si nu a asiguratorului care trebuie sa despagubeasca dauna oricum.

Neinregistrarea masinii ”vinovate” la fisc este un alt motiv invocat des de asiguratorii pentru neplata. Daca masina este inregistrata sau nu la fisc, este strict treaba autoritatilor fiscale si nu a asiguratorului care trebuie sa deschida dosarul de dauna si sa achite paguba.

In cazul in care evenimentul a fost solutionat de politie prin eliberarea notei de constatare, motivele invocate de asiguratori pentru a obstructiona demararea dosarului de dauna difera. Acesta se va lega de faptul ca nu exista copii dupa permisul soferului victima si dupa talonul masinii acestuia, desi ele nu sunt necesare fiind trecute in nota de constatare intocmita de agentul de politie!

Alte lucruri importante pe care sa le stii pentru a nu fi pacalit de asigurator

Asiguratorul nu poate impune un service anume. Service-ul unde masina va fi reparate va fi decis strict de catre propietarul acesteia, singura conditie este ca service-ul ales sa fie unul autorizat RAR.
Constatarea daunei ar fi indicat sa fie facuta la un service autorizat pentru marca de masina ce se doreste a fi reparata. In orice caz, dupa constatarea agentului de la compania de asigurare, in service se poate face o reconstatare fara probleme.
Agentul constatator de cele mai multe ori nu are nici un fel de cunostinte tehnice, asadar constatarea acestuia nu are mare importanta, insista pentru o constatare la service-ul autorizat!

Alt lucru important este acela de a nu accepta compromisuri. Nici macar nu te angaja intr-o negociere cu agentul constatator despre faptul daca o piesa trebuie reparata sau inlocuita. Singurii care pot decide acest lucru sunt cei de la service-ul autorizat.
Asiguratorul are DREPTUL de a cere o reconstatare daca s-a gandit ulterior ca ar exista dubii cu privire la prima constatare. Aceasta reconstatare trebuie ceruta insa la maximum 5 zile de la deschiderea dosarului de dauna, o cerere facuta ulterior este nula!
Nu accepta reparatia masinii cu piese de origine indoielnica sau second hand. Asiguratorul este obligat sa plateasca ce piese doresti in limita cuantunumului politei RCA pe care se efectueaza reparatia.
Obligatia asiguratorului este de a plati dauna in termen de maximum unsprezece zile calendaristice de la data la care a fost depusa cererea de despagubire, indiferent ca reparatia s-a facut in regim propriu sau intr-un service agreat.

Sperand ca randurile de mai sus au fost utile si au lamurit cateva aspecte, nu ramane decat sa-ti urez drumuri cat mai bune si fara evenimente!

Pentru orice conflict sau neregula constata la asigurator adreseaza-te imediat ASF (autoritatea de supraveghere fiscala) fosta CSA.
Pun la dispozitie datele de contact ale ASF mai jos:
Telefon: 0800825627
E-mail: petitie-asigurari@asfromania.ro
Website: www.asfromania.ro

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicată